Säätö -opas
Manager X :: Yleinen :: Tiedotteet
Sivu 1 / 1
Säätö -opas
Noniin, eli ajattelin tehdä tällaisen pienen opastuksen säätämiseen liittyen, koska joku saattaa olla säätöjen merkityksistä ja vaikutuksista pihalla kuin lumiukko :-D pieni opastus voi olla siis paikallaan:
Rengasseos:
Pehmeä rengas parantaa autosi suorituskykyä aika-ajoissa, mutta heikentää kilpailussa. Kova rengas puolestaan tekee päinvastoin, eli parantaa suorituskykyä kilpailussa, mutta huonontaa aika-ajoissa. Keskikova on kompromissiratkaisu, jossa suorituskyky jakaantuu tasan.
Downforce:
Suuret siivet (5) tuovat lisää ajettavuutta, kun taas pienet siivet (1) tuovat lisää nopeutta. Mitä hitaampi ja mutkikkaampi rata on kyseessä, sitä enemmän downforcea tarvitaan. Vastaavasti mutkattomammilla ja nopeammilla radoilla downforce kannattaa olla mahdollisimman matala, koska ajettavuutta ei tarvita niin paljoa.
Rengaspaineet:
Pienet rengaspaineet (1) parantavat autoa mutkiin. Auto mm. kääntyy paremmin. Ajettavuus siis paranee. Isot rengaspaineet (5) tuovat lisää nopeutta. Tässäkin tapauksessa mikäli rata ei ole kovin mutkikas, eikä vaadi ajettavuutta, kannattaa rengaspaineet olla korkealla.
Jarrubalanssi:
Auto käyttäytyy paremmin jos jarrubalanssi on 50-50 tai siitä etupainoisempi, eli etujarrut ovat voimakkaammat. Hitaammilla radoilla jarrubalanssia kannattaa siirtää enemmän eteen. 100-0 ei kuitenkaan toimi millään radalla. En myöskään varsinaisesti suosittele säätämään balanssia takapainoiseksi, se toimii harvoin.
Moottorin virittäminen/säästäminen:
Jos säästät moottoria 1hv menetät 300 luotettavuuspistettä. Vastaavasti jos säästät moottoria 1hv autosi parantuu 150 luotettavuuspistettä. Menetetyt/saadut luotettavuuspisteet menee kertoimien mukaan, eli jos puolestaan virität moottoria 5hv, menetät 5x300 luotettavuuspistettä, elikkä 1500 luotettavuuspistettä jne. Moottorin virittäminen ja säästäminen samaan aikaan on turhaa (sitäkin on nähty), koska jos esim. virität 5hv ja säästät 10hv, lopputulos on se että säästät 5hv, ja sen asian voi ilmoittaa yksinkertaisemminkin.
Kuljettajan suosiminen:
Jos tallin kuljettajat olisivat esimerkiksi Trulli ja Fisichella ja talli haluaisi suosia Trullia. Tällöin jos Trullia suositaan esimerkiksi 50 ajopistettä, Fisichella vastaavasti heikentyy 50 ajopistettä. Talli siis suosii toista kuljettajaansa, ja sorsii toista.
Rengasseos:
Pehmeä rengas parantaa autosi suorituskykyä aika-ajoissa, mutta heikentää kilpailussa. Kova rengas puolestaan tekee päinvastoin, eli parantaa suorituskykyä kilpailussa, mutta huonontaa aika-ajoissa. Keskikova on kompromissiratkaisu, jossa suorituskyky jakaantuu tasan.
Downforce:
Suuret siivet (5) tuovat lisää ajettavuutta, kun taas pienet siivet (1) tuovat lisää nopeutta. Mitä hitaampi ja mutkikkaampi rata on kyseessä, sitä enemmän downforcea tarvitaan. Vastaavasti mutkattomammilla ja nopeammilla radoilla downforce kannattaa olla mahdollisimman matala, koska ajettavuutta ei tarvita niin paljoa.
Rengaspaineet:
Pienet rengaspaineet (1) parantavat autoa mutkiin. Auto mm. kääntyy paremmin. Ajettavuus siis paranee. Isot rengaspaineet (5) tuovat lisää nopeutta. Tässäkin tapauksessa mikäli rata ei ole kovin mutkikas, eikä vaadi ajettavuutta, kannattaa rengaspaineet olla korkealla.
Jarrubalanssi:
Auto käyttäytyy paremmin jos jarrubalanssi on 50-50 tai siitä etupainoisempi, eli etujarrut ovat voimakkaammat. Hitaammilla radoilla jarrubalanssia kannattaa siirtää enemmän eteen. 100-0 ei kuitenkaan toimi millään radalla. En myöskään varsinaisesti suosittele säätämään balanssia takapainoiseksi, se toimii harvoin.
Moottorin virittäminen/säästäminen:
Jos säästät moottoria 1hv menetät 300 luotettavuuspistettä. Vastaavasti jos säästät moottoria 1hv autosi parantuu 150 luotettavuuspistettä. Menetetyt/saadut luotettavuuspisteet menee kertoimien mukaan, eli jos puolestaan virität moottoria 5hv, menetät 5x300 luotettavuuspistettä, elikkä 1500 luotettavuuspistettä jne. Moottorin virittäminen ja säästäminen samaan aikaan on turhaa (sitäkin on nähty), koska jos esim. virität 5hv ja säästät 10hv, lopputulos on se että säästät 5hv, ja sen asian voi ilmoittaa yksinkertaisemminkin.
Kuljettajan suosiminen:
Jos tallin kuljettajat olisivat esimerkiksi Trulli ja Fisichella ja talli haluaisi suosia Trullia. Tällöin jos Trullia suositaan esimerkiksi 50 ajopistettä, Fisichella vastaavasti heikentyy 50 ajopistettä. Talli siis suosii toista kuljettajaansa, ja sorsii toista.
Manager X :: Yleinen :: Tiedotteet
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa